Liefde vraagstellingen

Liefde overkomt je. Liefde dwing je niet. Zoek je liefde op, of zoekt liefde jou op?

Wat is liefde exact? Wanneer kun je spreken van liefde? Hoe moet je zoeken om liefde te herkennen? Met je hart of je verstand? Wat als liefde belangrijker is dan voedsel? Wat als voedsel voor het hart onmisbaar is? Word je zonder liefde verdrietig, lichamelijk gepijnigd, ziek? Wanneer overkomt je zoiets? Je moet toch eerst van jezelf houden, dan heb je toch niemand meer nodig?

Ieder heeft zijn eigen denkwijze hierin. Ieder mens is verschillend. Zijn we wel zo verschillend? De mens is wellicht geëvolueerd in de loop der tijd, maar liefde nooit. Liefde is als altijd sterk aanwezig, krachtig, machtig en kan heel veel teweegbrengen in een mensenleven. Liefde is breder dan de liefde waar de meesten van ons in geloven. Wanneer je dit ontkent, benijd ik je.

Wat als liefde loslaten is? Wat als liefde acceptatie is? Wat als liefde loslaten van angsten is? Om liefde ten volste te ervaren of te geven. Als je liefde geeft, kun je de ander zijn keuze accepteren, en doorgaan? Is het niet wreed verscheurd te worden om liefde? Als de liefde wederzijds is, je kunt niet bij elkaar zijn om welke reden dan ook, aan wie ligt het dan? Aan de personen of de denkwijze waarmee we zijn opgegroeid? Waarom maakt liefde mensen gek en bezitterig?

Ik ken mijn antwoorden. Ik ben zeker van mijn antwoorden. Geen twijfel. Wat ik geleerd heb, is niet te oordelen. Wanneer ik oordeel, is het geen liefde meer. Ik ontvang en deel wat ik ontvang. En daarna geef ik wat ik heb. Herkenbaar?

Het verstand zegt dat je de diverse details van de ander moet kennen om iemand beter te leren kennen. Als de liefde er is, accepteer je elkaar zoals je bent. Wat zie je in de ogen van degene van wie je zegt te houden? Of wat wil je zien? Is het liefde? Of is het egoïsme en bezitterigheid, gewoonte, angst? Hoeveel geef je werkelijk om elkaar?? Hoe gemakzuchtig is de mens om van liefde te spreken? Hoe hard moet je je best doen? Of gaat het vanzelf?

Wat mij betreft spreekt elke vezel in je lichaam voor je hart. Je hart spreekt voor liefde. Wat gebeurt er met je lichaam, je houding, je gedrag als iemand van wie je houdt je aankijkt? Je ogen twinkelen, je mond vormt de breedste glimlach, je hele gezicht lacht en je kunt het niet verbergen.
Dit weten we allemaal toch? Dit is toch geweldig?

door Amanthis Geplaatst in Blogs Getagged

2 reacties op “Liefde vraagstellingen

  1. Als ik even mijn openhartige mening mag geven?

    De afgelopen 2 jaar en met name het laatste half jaar staat hierboven in je log omschreven. Na mijn laatste serieuze relatie ben ik erg gaan ‘zoeken’.
    De één na de andere vrouw kwam zag en ging weer. Ik raakte gefrustreerd, want het is niet dat ik ervoor koos, maar ik miste wel steeds iets.
    Het punt was, ik kon niet alleen zijn, dus de eerste de beste vrouw die mij leuk leek…..
    Kortom, ik was dus niet tevreden met mezelf. Ik leefde in twee werelden. Mijn leven in Den Haag, waar ik woonde, sliep en werkte en mijn sociale leven in Oudenbosch waar ik graag wer naartoe wilde en waar ik al mijn sociale activiteiten had. Nergens een vaste plek, dus niet tevreden met mezelf.
    Uiteindelijk heb ik een vriendin nodig gehad die het niet langer kon aanzien en mij even een hele grote spiegel voorhield. Resultaat: weddenschap. Een maand geen contact met vrouwen, maar enkel de focus op mezelf. Online heb ik me zelfs ingeschreven bij 40 dagen zonder …
    Zo kon ik mijn ervaringen ook nog eens bijhouden.
    En dat had ik veel eerder moeten doen, want zo kwam ik erachter dat je inderdaad eerst tevreden moet zijn met jezelf voordat je liefde kunt geven en nemen.

    Ik heb veel moeilijke keuzes moeten maken en daarbij mijn leven in Oudenbosch voor een groot gedeelte vaarwel gezegd. En vanaf volgend jaar zal het helemaal definitief zijn. Nu heb ik een leuke baan, mijn huis uit de verkoop gehaald en opnieuw aan het opknappen. In een vrij korte tijd heel veel vrienden in Den Haag gemaakt en daarbij is het einde nog lang niet in zicht. Daar lag mijn focus.
    en je raadt het misschien al……..toen kwam daar ook ineens de liefde weer om de hoek kijken.

    Het gevoel was heftig, intens en voelde bijzonder. Iets wat ik sinds mijn ex niet meer heb meegemaakt. Het voelde ook duidelijk anders dan de ‘voorbijgangsters’ van de afgelopen 2 jaar. We zijn nu week 4 ingegaan en het voelt heel serieus. No bounderies. Stap voor stap zijn we elkaar aan het leren kennen en zien elkaars liefde als iets wat bijzonder is en wat we koesteren. We beseffen ons alletwee heel goed, dat we moeten investeren in elkaar als we nog lang en gelukkig willen verder leven.
    dat zij twee kindjes heeft zorgt dat je daar goed mee omgaat.

    Voor de rest gaat inderdaad vanzelf. Je neemt elkaars nukken voor lief. Wij vullen elkaar goed aan. Zij kan nogal onzeker zijn over zaken waarvan ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat geeft haar een goed gevoel. Ze vindt het prettig dat ik het wel serieus aanhoor en dat ik haar een richting opstuur die het voor haar prettiger maakt. En zij kan mij een beetje in toom houden .

    Liefde, het mooiste wat er is!

    • Wat mooi dat je openhartig je verhaal vertelt. Dank je wel daarvoor.

      Ik ben blij voor je dat je een bijzondere vrouw ontmoet hebt. Je hebt veel te geven, als ik het zo lees. Wanneer je bewust in een relatie stapt en het ook nog eens wederzijds zo blijkt te zijn, dan kan het alleen nog maar groeien. Respect voor mannen die kinderen uit een eerdere relatie ‘erbij nemen’. Mijn ervaring is dat het mannen afschrikt. ‘They weren’t man enough’. 🙂

      Dank je wel, nogmaals, voor je openhartige reactie. Ik hoop dat er meer volgen, zodat we van elkaar en over elkaar leren.

      Groet, Amanthis

Geef een reactie

